Assalam, setelah lama senyap, kini ku kembali dengan noktahku yang baru, terimalah Sepanjang Hidup daripada Maher Zain

aku bersyukur kau di sini kasih
di kalbuku mengiringi
dan padamu ingin ku sampaikan
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
kau cahaya hati
dulu ku palingkan diri dari cinta
hingga kau hadir membasuh segalanya
oh inilah janjiku kepadamu

reff:
sepanjang hidup bersamamu
kesetiaanku tulus untukmu
hingga akhir waktu kaulah cintaku cintaku
sepanjang hidup seiring waktu
aku bersyukur atas hadirmu
kini dan selamanya aku milikmu

yakini hatiku kau anugerah Sang Maha Rahim
semoga Allah berkahi kita
kekasih penguat jiwaku

berdoa kau dan aku di Jannah
ku temukan kekuatanku di sisimu
kau hadir sempurnakan seluruh hidupku
oh inilah janjiku kepadamu

repeat reff

yakini hatiku bersamamu ku sadari inilah cinta
tiada ragu dengarkanlah
kidung cintaku yang abadi

Assalamualaikum

well as for last  yesterday’s evening, as usual I pick up my mom at Masjid Jamek then took  her back to my home.

From Kelana Jaya, to Bangsar (Jalan Maa’rof), I saw my dream car, BMW X6 (not M type) driven beside me. It’s a big shocked that I would never saw it before across this road, with a plate number WAN 1, a girl who drove the car (maybe in the middle of 30). At that moment, I just amaze on the size and  the beauty of it. “Wow, ‘gempak giler’ “, I whispered.

Then I drove towards the T Junction (near KL Central Terminal), then suddenly a huge vehicle just passing by my car, Porche Cayeene Turbo, with my mom’s favorite number, 60 because she was born in 1960. She’s going to buy her plate number on her own new car with a number 60 (Toyota Corolla Altis Inshaallah).

What is exactly happening to me, or my entire family, I wonder why Allah showing me the numbers that my mom desires, the dream car (BMW X6M ActiveHybrid) that I desire. I wonder.

After I took my mom from her office, drove by the Jalan Pahang towards Danau Kota, I saw many cars, the numbers are specifically referred to my mom (60), and my girl, that will be my future bright (1721). Only my number doesn’t appear in this lists.

This morning, I woke up early as of 5am to prepare my daily routine; taking bath, shaving, wake my siblings to go to school, etc. As usual, every morning, send my siblings to their school and send my mom to her office. As my car pass the KL Hospital while listening to Inshaallah song (performed by Maher Zain in Malay), I saw a Mercedes CLS500 with a plate number WSR 1188. It’s my favorite number, 8118, by reshuffling the number sequence.

I think Allah is showing us the moment of truth is approaching. What’s going to happen next. Ya Rabb, I really hope that You will guide us, show us to way. “Tunjukkan daku ke jalan yg benar, Inshaallah ada jalannya”. Amiin.

Assalamualaikum,

recently Inshaallah comes with 4 languages, English, Arabic, French and Turkish. Now in Malay version. Thanks to Awakening Records.

Love this song

Andainya
Kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram,bagai malam yang gelap
tiada bantuan,tiada tujuan

Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

[chorus]

InsyaAllah… InsyaAllah
InsyaAllah… Ada Jalannya

Andainya
Kesalmu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Tika keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu

Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

[chorus]

Kembalilah
Kepada yang esa
Yakin padanya,panjatkanlah doa
O Ya Allah
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar

Lyrics : Fridzan
Melody: Maher Zain

Copyright owner :
– ZAD Solutions
– Awakening Records
– Maher Zain
– Inteam Records

Assalamu’alaikum semua,

Pagi ni rasanya nak kongsi tips kepada sesiapa yang bakal berumahtangga, nak cari calon isteri or suami, and also kepada sesiapa yang dah bernikah pun boleh baca. Tips ni memang sangat berguna, walaupun saya belum lagi mengalami proses-proses ni, jom baca:

1. KETIKA MENCARI CALON

Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

Artikel iluvislam.com

Quarter of 100 Years of life

Posted: January 17, 2011 in Nexus Activities
Tags: , , ,

Alhamdulillah, Allah still give me new hope to live at the 21st century.

Well I guess I’m pretty well known that I’m now 25, owh it’s a little tough for me to do such decision when my words had come forward since I was 15 years old, when I’m 25, I’m going to:-

1. be much more mature in thinking [is it true??]???

2. be a knowledgeable person than before…

3. be a  M _ _ _ I _ _ _ R E….

4. marry someone????

5. buy a very special things to my love ones, my mom (include my aunt), my GF, and also my siblings

6. gather more frenz from the day I employed till kindergarten…

7. buy my precious cars (how would I know if I can’t afford)..

8. Getting all the 7 things done by this year Inshaallah..

Inshaallah everything will be run smooth this year…Amiin..

Hukum memukul muka adalah haram walau dengan apa jua tujuan sekalipun ,samada dalam hudud, takzir, denda anak, denda anak murid atau tujuan2 yang lain.

Nabi saw bersabda

( إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْيَجْتَنِبْ الْوَجْهَ ). رواه البخاري (2560) ومسلم (2612) واللفظ له ، وفي رواية له بلفظ: ( إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ … )

” Apabila sesorang kamu hendak memukul saudaranya (dengan tujuan dibenarkan syara’) hendaklah dia menjauhi dari memukul mukanya.”

Hadis sahih Bukhari dan Muslim

Imam nawawi berkata:

هَذَا تَصْرِيح بِالنَّهْيِ عَنْ ضَرْب الْوَجْه ; لِأَنَّهُ لَطِيف يَجْمَع الْمَحَاسِن , وَأَعْضَاؤُهُ نَفِيسَة لَطِيفَة , وَأَكْثَر الْإِدْرَاك بِهَا ; فَقَدْ يُبْطِلهَا ضَرْب الْوَجْه , وَقَدْ يُنْقِصُهَا , وَقَدْ يُشَوِّه الْوَجْه , وَالشَّيْن فِيهِ فَاحِش ; وَلِأَنَّهُ بَارِز ظَاهِر لَا يُمْكِن سَتْره , وَمَتَى ضَرَبَهُ لَا يَسْلَم مِنْ شَيْن غَالِبًا “. انتهى “شرح النووي على مسلم ” (16/165) .

Ini adalah tegahan yang jelas terhadap memukul muka kerana

1. muka ada anggota lembut serta menghimpunkan segala kebaikan.
2. Anggota yang ada padanya sangat bernilai.
3. Anggota yang ada padanya ada anggota panca indera seperti mata.
4. Pukulan boleh merosakkan anggota penting ini , mengurangkannya, menghodohkannya atau cacat.
5. Kerosakan akibat pukulan di muka tidak boleh disembunyikan kerana ia adalah anggota yang jelas.

Imam Ibnu Hajar asqalani berkata:

وَيَدْخُلُ فِي النَّهْيِ كُلّ مَنْ ضُرِبَ فِي حَدّ ، أَوْ تَعْزِير ، أَوْ تَأْدِيب “. انتهى من فتح الباري (5/183)” Termasuklah dalam larangan adalah setiap pukulan ke muka ketika dalam hukuman hudud, takzir dan pukulan didikan.”

Imam Sun’ani berkata (pengarang kitab subulus salam):

” وهذا النهي عام لكل ضرب ولطم من تأديب أو غيره “. انتهى “سبل السلام” (1/236).

” Pengharaman pukulan dan tamparan di muka ini merangkumi semua keadaaan samaada untuk mendidik atau sebagainya.”

KESIMPULAN

oleh itu hendaklah kita menjauhi memukul muka samaada kepada isteri, anak, pelajar2, orang bawahan atau pun yang lain. Mungkin sebab anak2 atau anak murid semakin nakal dan susah hendak menghafal kerana tindakan memukul muka mereka.

by DRS. KHALIL IDHAM LIM

Bila terdengar lagu ni, rasa rindu sangat2 pada si dia…

Ku rindukan dia
Ku mahu belaian manja
Ku ingin selalu di sisinya

Inikah bahgia
Inikah kasih asmara
Bernyanyilah hatiku dengan cinta

Ku tak ingin lagi berjauhan
Usah kau hampiri perpisahan
Seharusnya kau mengerti kasih
Hanya engkau di hatiku

Andai mampuku menyentuh awan
Akan ku pinjamkan satu bintang
Dan ku pancar seri yang gemilang itu
Kasih ke wajahmu

Ku berjanji sayang
Ku menunggu dikau pulang
Membawa cintamu yang terindah
Dengarlah kata hati
Oooo… oooo…

Ku rindukan kasih Dia
Ku mahu belaian manja
Takkan ku lupa cinta pertama

Ku tak ingin lagi berjauhan
Usah kau hampiri perpisahan
Seharusnya kau mengerti kasih
Hanya engkau di hatiku

Andai mampuku menyentuh awan
Akan ku pinjamkan satu bintang
Dan ku pancar seri yang gemilang itu
Kasih ke wajahmu
Ooooo…

Ku berjanji sayang
Ku menunggu dikau pulang
Membawa cintamu yang terindah
Dengarlah kata hati

Dengarkanlah kata hati
Dengarkanlah bicaraku